ارائه گزارش عملکرد مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرکاشان صدوپنجاه و پنجمین جلسه رسمی شورای شهرکاشان با محوریت ارائه گزارش عملکرد مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان با حضور اعضای شورای شهر،شهردار، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، کارشناسان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای جلسه پس از قرائت قران و خوانش نامه‌های ارسالی به شورا مهدی بذرافشان، مدیریت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان، ضمن اشاره به فعالیت‌های مرکز ارتباطات در طی سه سال گذشته به بیان دست آوردهای این مرکز در طول دوره فعلی مدیریت شهری پرداخت.او مواردی چون تعامل با اصحاب رسانه از طریق برگزاری تور بازدید از پروژه‌های شهری، نشست‌های خبری، تقدیر از اصحاب رسانه به مناسبت روزخبرنگاربا استفاده از ظرفیت نشریات مکتوب برای تبیین مواضع شهرداری با هدایت هزینه‌های نشریه  متوقف شده سیلک در جهت حمایت نشریات مکتوب محلی همچنین برگزاری پویش حالا نوبت ماست به منظور مشارکت شهروندان در توسعه و آبادانی شهرو تشویق مردم به پرداخت عوارض شهری ، برگزاری ملاقات‌های مردمی با حضورشهردار و معاونین و مدیران شهرداری در مساجد محلات، عقد قرارداد خواهر خواندگی با شهرداری نیشابور، عقد قرارداد شهرهای دوست با شهرداری تبریز، شرکت در کنفرانس‌های داخلی و بین المللی، میزبانی از سفرای کشورچین و ترکیه و اجرای تبلیغات برای فرهنگسازی مسائل شهری و موضوعاتی چون پیشگیری و کنترل ویروس کرونا را از اهم فعالیت‌های سه سال اخیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان دانست.

سپس کارشناسان مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان به توضیح دست آوردهای جدید مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان در طی این دوره مدیریت شهری شامل: طرح چهل‌چراغ توسعه، سامانه دیدبان خدمت، رسانه شهران، اپلیکیشن کاشان من و طرح جامع آموزش شهریاران پرداختند.

در ادامه سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان، ضمن تقدیر از حسن نظر و توجه شورای اسلامی شهر به مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری  امکان ارتباط و نزدیکی بیشتر بین مردم و شهروندان، شهرداری و سایرنهادها و همچنین توسعه ارتباطات درون سازمانی را از ارکان اصلی فعالیت‌های مجموعه روابط عمومی و مرکز امور بین الملل شهرداری دانست و گفت: تمامی فعالیت‌های انجام گرفته باید مارا به هدف غایی داشتن شهرداری پاسخگو، شهروند مسئول و ارکان مدیریت شهری هماهنگ برساند و این مهم جز با اطلاع از فعالیت‌ها و مشکلات یکدیگر در بخش‌های مختلف محقق نمی‌شود.ابریشمی راد افت‌های موجود در نظام مدیریت و اتخاذ تصمیمات نادرست را ناشی از نداشتن اطلاعات کافی دانست و تصریح کرد: بسیاری از سوتفاهم هایی که بین ارکان مختلف در نهاد مدیریت شهری صورت می گیرد به سبب مبادله نادرست اطلاعات است.وی افزود: این حجم از اطلاع رسانی به روش‌ های مختلف در طول تاریخ شهرداری کاشان مسبوق به سابقه نبوده‌است ولی با این همه شهروندان که صاحبان اصلی شهر هستند همچنلن از بسیاری موارد بی اطلاع هستند و توقع اطلاع رسانی بیشتری دارند که این مورد خود نشانگر سختی کار در فضا آکنده از اخبار و اطلاعات است که مردم را دچار نوعی بهت می‌کند.ابریشمی راد با بیان آنکه جایگاه فعلی کاشان متناسب با ظرفیت‌ها و پیشینه تاریخی و فرهنگی آن نیست: امروز کاشان نیازمند تحولی بنیادین درسیستم مدیریت شهری است و بسیاری از شاخصه‌های توسعه شهری عقب مانده‌است، هزینه‌های شهرداری از سال97 به بعد 3برابر رشد کرده با این همه بودجه شهرداری درسال96،97 و98 روی رنج 400الی 450میلیارد چرخیده یعنی بودجه این سالها معادل و حتی کمتر از سال 95 است با این همه سطح کمی و کیفی خدمات چندینن برابر افزایش یافته که این مهم خود مصداق بارز مدیریت بهره وری است.

پس از آن اعضای حاضر در شورای شهر هرکدام به بیان مواضع و دیدگاه های خود در حوزه فعالیت‌های شهرداری پرداختند که شرح آن بطورمجمل موارد ذیل است:

علی رسول زاده،رئیس شورای شهر کاشان،ضمن اشاره به تغییرسطح توقع مردم از اطلاع رسانی این امر را از واجبات اجتناب ناپذیر شهرداری،شورا و سازمان‌ها دانست وگفت: چنانچه مدیریت‌ها درون هرمجموعه‌ای صادقانه با پرسنل برخورد کنند به نحوی که پرسنل بتوانند اثر وضعی اینگونه برخوردها را ببینند قاعدتا در مردم هم اثرات بهتری خواهد داشت لذا نخستین شرط در به روز شدن اطلاع رسانی به مردم، اطلاع رسانی شفاف درون مجموعه‌های شهرداری است به نحوی که بخش‌های مختلف به سرعت دست به نقد وتکذیب نزنند وهمه در راستای یک هدف واحد قرارگیرند.رسول زاده باتاکید به لزوم هماهنگی مجموعه‌های اطلاع رسانی تصریح کرد: توصیه می‌کنم هیئت رئیسه بعدی با روابط عمومی هماهنگی لازم و کافی داشته باشد تا تمامی اطلاع رسانی‌ها توامان انجام شود نه مانند اکنون که هماهنگی و حضور تیم رسانه شهرداری در شورای شهر تنها معطوف به زمانی است که شهردار مهمان جلسات است.وی با بیان تجربه موفق شهرداری ارومیه در مدیریت شهر با وجود تفاوت گرایش مذهبی و جنسیت اعضای تصمیم گیرنده شهر افزود: آبادانی شهرکاشان در گروه هم راستایی حقیقی شورای شهر و شهرداری کاشان در خصوص تصمیم گیری برای مسئل شهری است.رسول زاده با ابراز تاسف از نگاه کردن به اطلاع رسانی از منظر شخصی اذعان داشت: برخی از دوستان اگر نقدی موافق بشنوند از آن استقبال می‌کنند و اگر چیزی مخالف خود بشنوند آن را بر نمی‌تابد و سرکوب می‌کنند حال آنکه اگر ما معتقدیم مردم ما را بر سر مسئولیت ها گذاشته‌اند باید نقد همه جانبه را حق رسانه و مردم بدانیم و بجای تدافع درجهت رفع و اصلاح مشکلاتمان گام برداریم.رئیس شورای اسلامی شهر پیشنهاد کرد: خوب است نظر سنجی کارشناسی و تخصصی را برای آگاهی از میزان رضایت شهروندان ازعملکرد شهرداری انجام شود و پس از آن برای رسیدن به کاشانی توسعه یافته  نقاط قوت و نظرات مثبت مردم را تقویت کنیم.وی افزود: متاسفانه شورا و شهرداری در امر شفافیت سازی برای مردم چندان موفق نبوده‌اند حال آنکه مردم باید گام به گام از تمامی اتفاقات،رای گیری‌ها و تصمیمات مدیریت شهری آگاه باشند و زیرساخت‌های تعاملی لازم برایشان فراهم باشد.رسول زاده  با بیان آنکه آموزش در سنین پایین بیشترین تاثیر را بر افکار عمومی خاطرنشان شد: طرح شهریاران را ازجمله اقدامات صحیح و ستوده شهرداری این که البته عملیاتی شدن صددرصد آن درگرو یکپارچگی مدیت شهری است و امید می‌رود این طرح به زودی به رسالت خودش دست یابد.

علیرضا مفرح، نائب رئیس شورای شهر کاشان، گزارش عملکرد گزارش عملکرد مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری را یکی از بهترین گزارش های ارائه شده خواند و گفت: عملکرد شهرداری باتوجه به چالش کم درآمد شدن شهرداری در راستای مقابله و پیشگیری از کرونا بسیار قابل تحسین است و امید می رود کاستی‌های موجود به زودی حل شود.

علی هاشمی طاهری، رئیس کمیسیون اقتصادی،برنامه و بودجه شورای شهرکاشان، با بیان آنکه روابط عمومی ها ویترین ادارات مختلف هستند که اتفاقات درون سازمان را به مردم نشان می دهند به اهمیت انکار ناپذیر تبلیغات و اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: گلایه‌ای که بطور جد به سازمان شهرداری داریم این است که چرا در این سازمان به نظرات و اخباراعضای محترم شورای شهر نه تنها در زمینه مسائل اختلافی بلکه در خصوص مسائل کلان ومهم شهر نیز پرداخته نمی‌شود؟هاشمی طاهری با اشاره به فعالیت روابط عمومی شهردای در فضای مجازی تصریح کرد: تبلیغات باید وسیله‌ای باشد برای ترغیب مردم در راستای اهداف شهرداری باشد چرا شهرداری درخصوص پرداخت بدهی مردم به شهرداری، یا مشکلات ساختمان سازی مثل پیش آمدگی ها و نماهای نامتعارف و بطور کل مسائل فنی شهرداری کاری نمی‌شود؟وی افزود: اگرچه پرداختن به مسائل فرهنگی شهر برعهده نهادهای مختلف چون سپاه است با این همه شهرداری باید فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشد و به مشکلات اخلاقی جامعه مثل افزایش آمار طلاق، اصالت خانواده، بی‌کاری جوانان بپردازند و فرهنگسازی درست بکند.هاشمی طاهری در خصوص اجرای عدالت اجتماعی در شهر اذعان کرد: بنظر می‌رسد در بعضی مناطق شهرچون خیابان نطنز،حسن آباد، فین کوچک، منطقه پر تراکم جمعیتی پشت مشهد به هیچ عنوان عدالت اجتماعی در حوزه خدمات رسانی شهرداری انجام نشده و در بعضی مناطق کم و بیش صورت گرفته‌است.وی اضافه کرد: در مدت خدمت شهردار فعلی برخی پروژه‌ها باوجود آنکه ردیف بودجه داشته‌است پرداخته نشده مانند پروژه ساختمان جدید شهرداری و پروژه های انتهای بلوار صنعت که توقع می‌رفت تا کنون انجام شده باشد .هاشمی طاهری با بیان آنکه پروژه بلوار امام خامنه‌ای با دلایل غیرمنطقی و غیر کارشناسی اداره میراث فرهنگی متوقف شده‌ است تاکید کرد: نداشتن بودجه و اختیار همچنین درکنار آن فرمایش فرمایی سه ویژگی بارز وزارت، مدیرکل و اداره میراث فرهنگی است که همین خصوصیات موجب شده بسیاری از پروژه های شهرداری کاشان قفل شود و همه اینها درحالی است که باید خود گره گشای پروژه ها باشند.وی باتاکید برآنکه مخالفتی با میراث فرهنگی ندارد افزود: بنده خود یکی از موافقان پروژه چهارسو هستم که میراث فرهنگی با طرح شکایت در انجام آن کارشکنی کرده‌است و نمونه دیگر آن منطفه آب سفیداب است که اجازه نمیدهند جاده کشی بشود درحالی که منطق اطراف آن از واحد مسکونی مملو است و تمام سرریز ماشین آن از فین بزرگ است و حال که شهرداری با وجود شرایط سخت اقتصادی می‌خواهد این مشکل را حل کند میراث فرهنگی مانع شده است.هاشمی طاهری خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی هیچگونه تعاملی با شهرداری ندارد و این درحالی است که شورای شهر و شهرداری به همان اندازه نگران میراث باستانی شهر هستند و در حفظ آن می‌کوشند فرمانداری باید در این حوزه ورود کند و مانع از آن بشود که پروژه های شهرداری به سبب اظهار نظرهای غیرمنطقی میراث فرهنگی به تعویق بیافتد.وی با اشاره به عقب ماندگی پروژه  کنارگذرشهید کریمی طاهری اذعان داشت: شهرداری باید در برداشتن موانع این پروژه بکوشد و آران و بیدگل هم همکاری لازم را با شهرداری کاشان جهت انجام این پروژه داشته‌ باشد چراکه همه باید دست به دست هم برای تحقق توسعه کاشان بزرگ تلاش کنیم.

علیرضا پورعسگری، عضو شورای شهرکاشان،اطلاع مردم از اقدامات صورت گرفته در شهر را جز مطالبات اصلی اعضای شورای شهردانست و گفت: اگرچه انتظارات ما از اطلاع رسانی صحیح به مردم بسیار فراتر از اقدامات صورت گرفته‌است اما اقدامات صورت گرفته از سمت امور بین الملل شهرداری شروع خوبی است و انتظار می‌رود اینگونه اقدامات با برنامه ریزی علمی و ارزیابی شده با استفاده از تجربیات سایرین ادامه یابد.پورعسگری با بیان آنکه بستر تبلیغات امروز باتوجه به ظرفیت بسیار عظیم موجود در فضاهای مجازی حضور پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر در این فضاها را می‌طلبد تصریح کرد: نباید از هیچ یک از ظرفیت‌ها و قالب های موجود برای انعکاس اقدامات صورت گرفته غافل شد بلکه حتی می‌طلبد در خصوص ظرفیت‌هایی چون برنامه کاشانه که با نقطه نظرات مختلفی مواجه بود مجددا بیاندیشیم و تصمیم درست اتخاذ کنیم.وی افزود: بازتاب ارتباط تنگاتنگ مجموعه شهرداری و شورای شهر لازمه اطلاع رسانی صحیح وشفاف به مردم در حوزه عملکرد مدیریت شهری  است که باید به آن توجه ویژه شود.

حسینعلی وکیل،عضو شورای شهرکاشان، در خصوص سامانه دیدبان خدمت با تاکید به لزوم شفافیت در پروژه های عمرانی گفت: حوزه برنامه ریزی و کنترل پروژه باید درصد پیشرفت مالی، فیزیکی و موانع انجام هر پروژه را به شکلی فنی تر، دقیق‌تر و شفاف‌تری در سامانه دیدبان خدمت ارائه کنند تا مردم بتوانند بهره وری بیشتری از این سامانه داشته‌باشند.وکیل پیشنهادکرد: خوب است پروژهای آسفالت شهرداری بر روی نقشه معابر شهری همراه تاریخ اجرایی شدن آن پیاده شود که خود نشانگر نوع عملکرد شهرداری است که بیان می‌کند توزیع آسفالت و رسیدگی بیشتر در منطق کم برخوردار بوده‌است یا پربرخوردار و از طرفی می‌تواند منبعی برای مدیریت شهری در آینده باشد.

مجید شمس، عضو شورای شهر کاشان، فعالیت‌های بخش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کاشان را نمونه اقدامات عملی و به دور از شعارزدگی دانست و گفت: دستاوردهای این سازمان چون چهل‌چراغ توسعه و سامانه دیدبان خدمت در راستای ارتقا شفافیت و بهبود فرایند اطلاع رسانی به مردم بوده‌است.شمس تصریح کرد: اقدامات شهرداری در حوزه دیدار با معتمدین مردمی و شنیدن مشکلات آنها همچنین فرهنگسازی شهرداری در خصوص کرونا و فرهنگسازی مرتبط با آن لازمه نیاز شهر و شهروندی بوده‌ است.وی با تاکید به آنکه دادن فضای کافی برای نقد و اطلاع رسانی از اهمیت والایی برخوردار است اذعان کرد: مدیریت شهری در این دوره آماج تخریب‌ها بوده و بیشترین توهین ها را متحمل شده‌ بود با این همه روابط عمومی منصافانه و با آرامش وظیف خود را انجام داد.شمس با بیان آنکه اطلاع رسانی صحیح سبب تغییر نگرش مردم می‌شود بیان کرد: یکی از مصادیق این امر صحبت‌های دکتر مفرح در خصوص پروژه زیرگذر است که گفتند: « در ابتدا مخالف این امر بودند اما زمانی که نظرات و رضایتمندی مردم را دیدم با این پروژه موافق شدم و از هرگونه همکاری دریغ نخواهم داشت» و این خود نشانه آن است که اگر به مردم رجوع شود و اطلاع رسانی درستی از خواسته هاشان بشود چه بسا بسیاری از مشکلات شهر حل شود.درپایان جلسه تمبر یادبود کاشان در آستانه تحول به نیابت از مهندس جمالی نژاد به شورای شهر تقدیم شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید