شهردار کاشان: پارادوکس قوانین شهرداری ها در ارایه خدمات متناسب با نیازهای روز

شهردار کاشان ضمن شرح مفصل درددل های فنی و تخصصی با اعضای شورای شهر گفت: پارادوکس تصویب قوانین شهرداری‌ها در سال ها قبل وجود دارد که متناسب با نیازهای امروز شهر و ارایه خدمات به آن نیست.به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، سعید ابریشمی راد، در شصت و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با حضور رئیس سازمان بازرسی،معاونین و مدیران شهرسازی مناطق کاشان، گفت:تمام نهادهای حاکمیتی چه در شهرها  و استان ها بدنبال حکمرانی خوب هستند.وی با تاکید بر اینکه حکمرانی خوب الزاما منابع و ثروت را نمی خواهد تا توسعه اتفاق بیفتد افزود: بعد از سال ها مطالعه در دنیا حداقل سه رکن ارایه خدمات عمومی کار و آموزش، قوه مجریه پاسخگو و قوه قضائیه حاکم به دور از فساد را به عنوان حکمرانی خوب انتخاب کردند که تمام ملاک توسعه یافتگی مرهون این سه رکن است.به گفته وی، زمانی یک حکمرانی خوب اتفاق می افتد که این سه رکن اصلی رعایت و کنارهم رعایت واجرا شود حتی اگر منابع هم محدود وجود داشته باشد.شهردار کاشان، در مدیریت شهر نیز وضع به همین منوال در مقیاس کوچک تر است اگر این ارکان رعایت شود حکمرانی خوب شهری محقق می شود.ابریشمی راد، ایجاد و فعالیت شوراها را به عنوان یک نهاد و قانون‌گذار محلی مصداق حکمرانی خوب در کنار شهرداری‌ها به عنوان نهاد بزرگ اجتماعی و خدماتی برای توسعه پایداردانست و گفت: تشکیل شوراها یک اتفاق خوشایند بود.وی، وجود یک پارادوکس را در شهرداری به جهت اینکه قوانین شهرداری در زمانی تصویب شده که یک نهاد شبه دولتی بوده است تاکید کرد و گفت: اگر چه در همین قانون گفته شده شهرداری یک نهاد عمومی ومردمی غیرانتفاعی است اما این قوانین مصوب در سالها قبل با نیازهای امروز شهروندان و ارایه خدمات به آنها پس از سال ها تغییرات متناسب نیست.ابریشمی راد، تصریح کرد: اگرچه شهرداری ها تا سال ۶۴ بدون هیچ دغدغه در تأمین معاش و هزینه‌های جاری که مثل همه ادارات دیگر وابسته به درآمدهای نفتی بود فعالیت خود را استمرار بخشیدند و دغدغه پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری را از طریق دریافت عوارض داشتند اما زمانیکه روز به روز انتظارات و توقعات بالاتر رفت و مسوولیت دولت کمتر شد و قوانین سرجای خود ماند و شهرداری در دهه ۷۰ مثل یک فرزند ناخلف رها شد که خودش تامین درآمد و پرداخت هایش را داشته باشد.وی افزود: هر نهادی نیز که نتوانست در انجام وظایف بویژه در اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی خود کار را انجام دهد مسوولیت آن به دوش شهرداری افتاد.شهردار کاشان با تاکید بر اینکه شهرداری پرچمدار موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی در سطح شهر است گفت: تامین سرانه ورزشی و ورود به کار فرهنگی جز وظایف قانونی شهرداری ها و قانون نوشته آنها نیست اما وقتی اداره ای که مسوولیت آن کار فرهنگی است و اندک بودجه ناچیزی دارد نمی تواند کار را انجام دهد وظایفش در حوزه های ورزش و فرهنگ به گردن شهرداری می افتد.ابریشمی راد، اظهارداشت: با این تفاسیر قوانین بدون تغییرات و اصلاحات ماند، مسوولیت ها و وظایف افرایش یافت و حمایت های دولت هم کنار رفت و این نهاد با ارایه خدمات به صورت مستقیم به مردم که وظیفه خود می داند تنها و در ارتباط ماند تا به تقاضاها و خواسته های آنها پاسخ دهد.وی ، شهرداری را خادم شهروندان در ارایه خدمات وارتباط با آنها دانست و گفت: وظیفه خود می دانیم که پاسخگو و جوابگوی شهروندان به عنوان صاحبان و مالکان اصلی شهر باشیم در حالی‌که هزینه‌ها را خودشان برای شهرداری تأمین می کنند و ما دستمان در جیب آنها است.به گفته وی، شهرداری باید بر اساس نیاز امروز جامعه باید پاسخگوی خواسته شهروندان، متعهد و خادم آنها به عنوان مالک اصلی شهر و ولی نعمت خود باشد اما با وجود هزینه های بالا و درآمد پایین گاهی مواقع در این خدمت رسانی دچار مشکل می شود.شهردار کاشان اظهارداشت: کمک کمتر از یک و‌نیم میلیاردی دولتی در سال به شهرداری مشکلی را در تأمین هزینه‌ها حل نمی کند و بهتر است که این منت را بر سر نداشته باشد.ابریشمی راد افزود:وقتی تأمین درآمد از محل ارزش افزوده با دریافتی از صاحبان صنایع شهر در سال  105 میلیارد تومان می شود اما فقط در بهترین شرایط حدود ۳۳ تا ۴۲ میلیارد تومان برمی گردد شهرداری چگونه به فعالیت مالی خود در تأمین درآمدهای پایدار در توسعه ‌‌‌‌‌‌‌شهر وارایه خدمات به شهروندان ادامه دهد.وی بدهی بیش از 11 میلیارد تومانی دولت به سازمان اتوبسرانی شهرداری کاشان را یادآورشد و گفت: حتی اگر در شهرداری را ببندیم و هیچ کاری نکنیم ماهی 10 و نیم میلیارد تومان هزینه های اجتناب ناپذیر اعم از حقوق، بیمه، مالیات، سوخت، آب و برق را به صورت نقد داریم که نمی توان با زمین، تهاتر و نه توافق پرداخت کرد هر چند تحمیل بخشی از این هزینه ها بر اثر تدابیر نه چندان صحیح  ما در طول ادوار گذشته باشد.

ابریشمی راد، با تاکید بر متناسب سازی شرایط با نیازها گفت: اگر چه ما مسوول کیفیت خدمات زندگی شهروندان هستیم اما آیا می توان خدمات کیفیت زندگی مردم را با شاخص های آن در قوانینی که در سال 1330 و 1343 وضع شده است متناسب با نیازهای امروز آنها ارائه کرد؟ در حالیکه زندگی مردم در فاصله این سال ها از زمین تا آسمان فرق کرده است.وی، مدیریت شهرداری را اقتضایی دانست و گفت:مولفه های تاثیرگذار و متغیرهای  تاثیرگذار در مدیریت شهرداری حتی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد بنابراین تغییرات و اصلاحات قوانین شهرداری با توجه به رشد و توسعه زندگی و سبک زندگی آنها از سال 1330 تا کنون  برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر متناسب با روز الزامی است.

 

معاون شهرسازی شهردار کاشان

شهرداری خط مقدم پاسخگویی است

حسن نعناکار،معاون شهرسازی شهرداری کاشان نیز با تقدیر از شورا در برگزاری این نشست و حمایت های همیشگی از شهرداری گفت: جلسات کمیسیون ماده پنج برای بررسی پرونده های مرتبط چرا برای کاشان برگزاری نمی شود؟این جلسات هر سه ماه یکبار فقط با نیم ساعت وقت برگزار می شود و این موضوع نیازمند رسیدگی و نظارت بیشتر است.وی با تاکید بر اینکه  استان گفته است چرا کمیته کار باید درکاشان باشد و تشکیل نمی شود گفت: این کمیته خروجی و بازدهی ندارد.به گفته وی، شهرداری بابت این امور گرفتاری دارد و با توجه به اینکه در خط مقدم پاسخگویی است و جواب اول و آخر را باید بدهد نیاز به حمایت سازمان بازرسی در برگزاری کمیسیون و کمیته دارد.نعنارکار با انتقاد از اینکه شهرداری در موارد پیش توافقات با مالکان محکوم می شود و اصلا جواب لایحه های آنها داده نمی شود گفت: با وجود تفویض اختیار استانداری اصفهان در برگزاری جلسات کمیته کار تمام مصوبه های آنها مانده است.وی با گلایه از اینکه 72 بار برای طرح تفصیلی دوشنبه ها به اصفهان رفته است ولی  اصفهان راضی نمی شود برای جلسات به کاشان بیاید گفت:شهرداری در خصوص ادارات دیگر نیزکه نسبت به تعهدات خود پایبند نیستند مشکلات فراوان دارد.به گفته وی، آنها شهرداری را موظف به انجام خواسته های خود می کنند از جمله میراث فرهنگی یکی از اداراتی است که شهرداری را سخت درگیر کرده است و متاسفانه در برخی موارد نیزاختیاری از خود ندارد و برای کوچکترین مساله باید از استان یا مرکز جواب بگیرد.نعناکار گفت: متاسفانه اداره میراث کاشان گاهی مواقع بدون اطلاع شهرداری یک اقداماتی در تعیین محدوده و محدودیت ارتقا انجام می دهد که مسیر توسعه و گردشگری شهر را به عنوان مثال در منطقه فین موجب می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید